ALTERNATIVE SPACE The White

Exhibition 展覧会情報

Jonathan Hartshorn

The White Room #205

Jonathan Hartshorn
「dancing the data」

2023年10月31日 〜2023年11月11日

13:00〜19:00(日曜・月曜休み)

Statement

私は2022年12月末に「dancing the data」の制作を始めました。アメリカにあるオンラインの葬儀や追悼のサイトから画像を入手し、公にアクセス可能なイメージを使用することで、儚さと仮初の性質を強調しようと試みています。
なぜ特定の画像を選んだのかを説明するのは難しいです。家族にとって大切な人の逝去を伝えるる画像とテキストを選び、制作の準備をすることにプレッシャーがかかることもあります。しかし、訃報の肖像画はどのようなものであるべきでしょうか?多くの訃報において、その人の死因を知ることはありません。自殺だったのでしょうか?他殺だったのでしょうか?癌だったのでしょうか?心臓発作だったのでしょうか?自然死だったのでしょうか?一部の訃報には、熟考されたテキストと画像が添えられており、他のものは花やろうそくの一般的な画像とごく少ないテキストがあることもあります。
1970年代と80年代、私の母はクリーブランドでER看護師として働いていました。彼女のシフト後、病院での経験についての会話をしました。そして、毎日の中で出産、死、勝利、悲劇をどのように区分するかについての母の試みに、私は魅了されました。また、1980年代、祖母はクリーブランドのスロベニア系葬儀場で葬儀屋として働いていました。母と祖母は職業として、亡くなった方々の家族を手助けしてきたのです。そのようなことを通して、私は子供の頃から、私の周りの人々がどのように死と向き合っているかに興味を持っていました。祖母は自分の葬儀を何年も前に計画していました。母はまだ健在で、彼女が亡くなったときに何が起こるかについて時折話します。2010年、父は自殺未遂の合併症で亡くなりました。葬儀では、彼の写真が遺灰の隣に展示されました。

家族や友人は、訃報の写真に亡くなった方の現在の写真または過去の写真を使用するかどうかを選ぶことができます。写真の解像度を考慮するかどうかも検討する必要があります。そのため、悲しみに暮れる家族がテキストを書き、訃報の写真を選ぶのを支援する多くの方策があります。一部のウェブサイトは、亡くなった方の永続的なイメージを選ぶためのガイドの提供も試みています。そして掲載される写真はテキストを補完する重要な印象を与えています。そのため、特定の写真をどこでなぜ使用するかを決定するのは難しいことがあります。他人の肖像画を元に描く際、私は時にはその写真を忠実に描くことなく、時にはまったく違う方向に進むこともあります。私は訃報の写真、そしてそれに内包される存在、不在を自作に取り入れたいと考えています。各作品のタイトルは匿名です。Richard Princeの「Marlboro Man」と同様に、すでにキュレーションされた死者の写真表現を再文脈化したいと考えています。私は、写真単体では提供できないコンテンツを描画に提供したいと考えています。私の情報源はプライベートなものと捉えられる可能性があり、一部は著作権で保護されています。私がこれらの情報源を使用する権利は持ち得るのでしょうか?私がこのイメージを使用すべきではない理由はたくさん考えられます。しかし、私が芸術において何かをしない理由は、いつも、私が芸術を通じて行う必要がある何かの理由になるのです。そうは言っても、私は特定のイメージを使用しないよう選択しました。現時点では有色人種の方々を描かないことにしました。これは排他的な行為としてではなく、私自身がそうする権利や資格がないと感じるためです。私にとって、故人の肖像写真は故人を垣間見るためのものであり、記憶のキュレーションされた鏡です。写真は、愛する人によって家族や友人たちが受けた影響を捉えることの難しさを拡大し、ドローイングを描く時、それを捉えることのそもそもの不可能性を認識するのです。
Jonathan Hartshorn, July 2023

I began making obituary portraits at the end of December 2022. I source images from online funeral and memorial sites located in the US. I am trying to highlight the ethereal and ephemeral by using publicly accessible imagery. It is hard to explain why I pick one image over another. There can be a lot of pressure on a family to pick the image and prepare text to represent the passing of someone important. But what are obituary portraits supposed to look like? With many obituaries, you don’t know how the person died. Was it a suicide? Were they killed? Was it cancer? Was it a heart attack? Natural causes? Some obituaries have well-thought-out text and images, others have a generic image of a flower or a candle with very little text.
During the 1970s and 80s, my mother was an ER nurse in Cleveland. After her shifts, we would have conversations regarding her experiences in the hospital. I was fascinated by my mom’s attempts to compartmentalize birth, death, triumph, and tragedy on a day-to-day basis. Since childhood, I have been interested in how those around me dealt with death both professionally and personally. During the 1980s, my grandmother worked as a mortician at a Slovenian funeral home in Cleveland. Professionally, my mother and grandmother assisted families who had lost their loved ones. My grandmother had her funeral planned years in advance. My mother is still alive, we speak from time to time about what she wants to happen when she passes away. In 2010, My father passed away due to complications resulting from a suicide attempt. At the funeral, his photograph was displayed next to his ashes.

Families and friends can decide whether to use a current or past photograph of the deceased for the obituary photo. You may or may not consider the resolution of the photo. There are numerous resources available to help grieving families write text and choose an obituary photo. Some websites attempt to guide you in picking a lasting image of the deceased. The photo can add important content to the text. So, it can be difficult to decide where and why a certain photograph can be used. When drawing from another person’s portrait, I follow the picture only so far, sometimes not at all. I want to appropriate the photograph, the presence, and the absence. The titles of each work are anonymous. Similar to Richard Prince’s Marlboro Man, I want to recontextualize the already curated photographic representation of the dead. I want the drawings to offer content that the photos can’t on their own. My source material can be perceived as private, some copyrighted. What right do I have to use these sources? I can think of many reasons I should not be using this imagery. However, the reasons for me to not do something in art are usually the reasons I need to do something using art. With this said, I have made choices to not use certain imagery. For now, I have chosen not to draw people of color. Not as an act of exclusion, but because I do not feel I have the right or currency to do so. For me, the drawing needs the photo and the photo needs the drawing. I am using the photo as a glimpse of the deceased, a curated mirror of remembrance. The photos magnify the difficulties for family and friends to capture a loved one’s impact while the drawings acknowledge the impossibility of doing so in the first place.
Jonathan Hartshorn, July 2023

Biography

Jonathan Hartshorn
School of Visual Arts, NY, NY - MFA
University of New Mexico, Albuquerque, NM- BFA (with honors)

Solo Shows
2018
Suckers, copycats, lollipops, fast cash, fashion, one hit wonders and heat lamps, Essex Flowers, New York, NY
2016
INCIDENT No. 88: Jonathan Hartshorn, e,j,e,j,t,s,l, Hudson, New York, USA
2015
Care Packages to Eli and Jade, Conduit, Portland, Oregon
2014
Not just medicine, but a family, Galerie Sébastien Bertrand, Geneva, Switzerland Hoodwinked by brand impersonators, malicious account spoofers and counterfeiters, Roberts and Tilton Gallery, Culver City, California
2013
How was right the rain, Galerie Sébastien Bertrand, Geneva, Switzerland
2012
Lips bottles, flowers, vase, Albuquerque Public Library, New Mexico Big Toe, Roberts and Tilton Gallery, Los Angeles, California

Group exhibitions (抜粋)
2016
Summer Show, Galerie Sébastien Bertrand, Geneva, Switzerland
2015
The Two States of W.W., TSA, Brooklyn, New York, USA
2014
Artgenève 14, Salon d’art contemporain, Galerie Sébastien Bertrand, Geneva, Switzerland
2011
Paper A-Z, Sue Scott Gallery, New York, USA
2010
Power to the People, Feature Inc., New York Mouthful of Poison, secret location, Ramiken Crucible, New York Elsewhere, Callicoon Fine Arts at Dan Ionescu Architects, New York Out of Order, Curated by Scott Hug, Edlin Gallery, New York ALBUQUERQUE NOW: WINTER, The Albuquerque Museum of Art and History, Albuquerque, New Mexico

Bibliography

2015
How the hell are you? V. 2
2014
Claude Smith, «Hoodwinked: An Interview with Jonathan Hartshorn», New American Paintings Blog, March 27
2011
Abrak48dabra, K48, Issue 8 how the hell are you? v.1, artist book
2008
Kennedy, Randy, «At the Modern, Art in a New York Minute» , April, 11,
2008
Starship Counterforce, K48, Issue 7 Scantlen, Seth, Face Forward: Potraiture, Contemporary Art, New York Visual Field Press
2007
Jonathan Hartshorn, “The Monster Who Killed The Echo”, NY Arts Magazine March/April 2007 Cecelia Alemani, «Cut» Critics Picks, artforum.com, December